6 trupe care au schimbat industria muzicala

Cu totii avem formatii sau muzicieni/compozitori care ne-au schimbat perspectiva asupra muzicii, sau care ne-au influentat chiar filosofia de viata si diverse alte puncte importante de vedere pe care le avem. Nu despre astfel de trupe vrem sa vorbim mai departe. Unele trupe si-au lasat permanent amprenta asupra industriei muzicale ca un intreg, stabilind noi standarde pe piata muzicala.

LED ZEPPELIN

led-zeppelin

Inainte de Led Zeppelin grosul veniturilor provenite din vanzarea biletelor de concerte nu ajungea la formatii. Legendarii Beatles au vandut bilete in valoare de 300.000 $ (echivalentul a 2.1 milioane $ actuali) la concertul legendar pe care l-au sustinut in 1965 la Shea Stadium. Trupa insa a primit numai o mica fractiune din incasari.

Peter Grant, managerul Led Zeppelin, constient de popularitatea crescanda a formatiei de care se ocupa, a hotarat sa schimbe modul de negociere cu organizatorii, muzicienii ajugand eventual sa pastreze pana la 90% din banii incasati pe bilete. Dupa aceea “bilantul de putere” s-a schimbat drastic, in favoarea artistilor.

THE ROLLING STONES

Rolling Stones-757474

Pe langa longevitate, formatia The Rolling Stones are inca un alt mare merit care trebuie mentionat: trecerea materialului discografic sub controlului muzicienilor mai mult decat a casei de discuri.

Rolling Stones arendau inregistrarile “master” caselor de discuri, care se ocupau apoi de manufactura, inregistrarea si scoaterea pe piata a muzicii trupei, insa nu avea nicio putere asupra continutului sau a procesului creativ. De asemenea casele de discuri nu aveau copyright asupra muzicii artistilor.

Deasemenea au creat Rolling Stones Mobile Studio, folosit pentru a inregistra in moduri diferite de cele traditionale si pe care il si inchiriau altor trupe (este mentionat in melodia “Smoke on the Water” a celor de la Deep Purple).

KISS

6a00d8341c4fe353ef013485e00e0c970c

Kiss au reusit sa transforme numele lor intr-un brand. Detin peste 3000 de produse licentiate de ei (inclusiv sicrie).

De la Kiss incoa multi artisti au inceput sa isi asocieze numele (poate nu la fel de cunoscut sau usor recognizibil) diverselor produse, mai mult sau mai putin aflate in legatura cu muzica propriu-zisa.

Paul Stanley a spus legat de acest subiect ca “muzica si afacerile nu se exclud reciproc. Putem fi un band, si putem fi si un brand. Fara una, cealalta are de suferit”

THE GRATEFUL DEAD

Grateful_Dead_(1970)

In anii 60 si 70 turneele erau privite in principal ca o metoda de promovare a unui album nou inregistrat de o formatie.

The Greatful Dead au abordat altfel problema: stateau in tuneu aproape intreg anul, iar deja in anii 80, mai scoteau albume doar ocazional. Ei au fost si primii care au incurajat ascultatorii sa le filmeze concertele, si sa imparta continutul lor cu alti cunoscuti (“bootlegging”).

Relatia personala pe care o aveau TGD cu ascultatorii lor a dus experienta unui concert la un alt nivel, pentru fani simplele cantari devenind evenimente in adevaratul sens al cuvantului.

JOURNEY

journey-band

Journey este un exemplu excelent al imbinarii afacerilor cu arta, ei investind toti banii castigati din reclame si concerte inapoi in scena. Isi cumparau propriile instalatii de sunet si lumina, propriul camion si isi produceau singuri tricouri si materiale discografice.

Formatia a fost printre primele care au facut intelegeri publicitare promotionale: au aparut in reclamele berii Budweiser, iar in schimb compania s-a angajat sa ofere postere tuturor platitorilor de bilete la concerte (parteneriatul a fost stopat de formatie in urma unor presupuse asocieri ale lor cu consumul de alcool adolescentin)

MOBY

1159123-moby

Albumul “Play” a fost ignorat complet, ca si eforturile artistului de a-l promova. Primul concert a fost sustinut in magazinul Virgin Megastore in fata unui public de 40 de oameni.

Disperat sa isi faca muzica auzita, Moby a licentiat toate melodiile albumui producatorilor de reclame, filme si seriale. Eforturile artistului au fost atat de benefice incat albumul devenise un succes comercial inca dinainte sa vanda milioane de copii.

METALLICA

metallica-metallica-867379956

Metallica a fost prima trupa care si-a exprimat public dezaprobarea fata de site-urile care pirateaza muzica, ei fiind agresiv atacati de fanii lor pe motiv ca “deja au suficienti bani din vanzari, de ce se mai plang”.

Initiativa lor, desi nu a fost populara, a fost un real ajutor pentru  formatiile mici care nu se aflau in aceeasi pozitie financiara si care se chinuiau sa isi publice muzica. Evident procesul intentat de Metallica site-ului Napster nu a oprit in totalitate pirateria, insa cu siguranta mediul online este mai putin prietenos pirateriei de atunci.

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>